Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2012

Πλήρης ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων

Αναδημοσιεύουμε άρθρο του Θωμά Μπιζά* από το ΑΣΚ ΟΤΑ

Πλήρης ιδιωτικοποίηση της  διαχείρισης των απορριμμάτων 
Στην εισήγηση του προς το Δ.Σ του ΕΔΣΝΑ  που δεν έγινε τελικά στις 13-2-2012,  ο πρόεδρος κ. Γ. Σγουρός  πρότεινε  την  υλοποίηση του έργου «Μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση, τεχνική διαχείριση και λειτουργία τεσσάρων Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ)  της τάξης του 1.355.000 τόνων ετησίως) για χρονικό διάστημα 20 – 25 ετών στην Αττική με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) , κατά τις διατάξεις  του Ν. 3389/2005.
Την γνωστή δηλαδή πρόταση σε εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ Αττικής.
Οι 1.355.000 τόνοι που είναι το ΣΥΝΟΛΟ των απορριμμάτων της Αττικής και το 40% περίπου του συνόλου των απορριμμάτων όλης της Ελλάδας θα επεξεργάζονται πλέον σε αυτές τις 4 ΜΕΑ.
Πέρα από τις πολύ σοβαρές ενστάσεις για την απαράδεκτη περιβαλλοντολογικά και οικονομικά πρόταση για ΜΕΑ τεραστίων διαστάσεων που θα υπονομεύουν κάθε προσπάθεια εναλλακτικής διαχείρισης και που θα εκτινάξουν το κόστος σε δυσθεώρητα ύψη,  υπάρχει και το ζήτημα της πλήρους ιδιωτικοποίησης του συνόλου της διαχείρισης των απορριμμάτων μέσω των ΣΔΙΤ. 
Οι ΣΔΙΤ παρά  τα λεκτικά τεχνάσματα των παραγόντων που τις προωθούν με σκοπό να θολώσουν τα νερά , πέρα από κάθε αμφιβολία σημαίνουν πλήρη και  ολοκάθαρη  ιδιωτικοποίηση.
Για να μην πει κανείς ότι παρερμηνεύουμε τον κ Σγουρό  σε ότι αφορά τις προθέσεις του παραθέτουμε αυτούσιο απόσπασμα από την εισήγησή του στο Δ.Σ,  όπου περιγράφει ο ίδιος το τι θα αναλάβει από την σύμπραξη ο κάθε συμβαλλόμενος δηλαδή ο ΕΔΣΝΑ και ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ).
Λέει ο κ. Σγουρός:
Η Αναθέτουσα Αρχή (Ε.Δ.Σ.Ν.Α.) θα αναλάβει:
-Τη διάθεση κατάλληλων χώρων για την εγκατάσταση των υποδομών.
-Τον καθορισμό ελάχιστης απαιτούμενης δυναμικότητας κάθε Μ.Ε.Α.
-Την καταβολή του συμβατικού τιμήματος, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν αποζημιώσεις εξαιτίας μειωμένης απόδοσης του Αναδόχου.
-Την παρακολούθηση και έλεγχο της υλοποίησης της σύμβασης και της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών.
O Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα αναλάβει:
-Τη χρηματοδότηση του Έργου με ίδια ή / και δανειακά κεφάλαια,
-Τη σύνταξη του συνόλου των απαραίτητων μελετών
-Το σύνολο των εργασιών κατασκευής των Μ.Ε.Α.
-Τη λειτουργία και συντήρηση των τεσσάρων ΜΕΑ καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης, έτσι ώστε οι παρεχόμενες υπηρεσίες να ανταποκρίνονται στα επιθυμητά επίπεδα απόδοσης.
-Την εμπορική εκμετάλλευση των παραγόμενων προϊόντων.
-Την ασφάλιση των κτιριακών και λοιπών εγκαταστάσεων και συστημάτων των υποδομών που αποτελούν αντικείμενο της Σύμβασης Σύμπραξης.
-Τη μεταβίβαση των υποδομών στο δημόσιο μετά τη λήξη της σύμβασης σύμπραξης.
Αν αυτό δεν είναι πλήρης και καθαρή ιδιωτικοποίηση τότε τι είναι;
Από το παραπάνω απόσπασμα ο κάθε ένας καταλαβαίνει πως ο ρόλος του δημοσίου που ασκείται μέσω του φορέα (ΕΔΣΝΑ) πέρα από την χωροθέτηση των εγκαταστάσεων( που έχει ήδη γίνει) θα είναι πλέον ένας καθαρά εποπτικός ρόλος .
Ο ΕΔΣΝΑ θα γίνει πλέον ένας φορέας χωρίς δικές του εγκαταστάσεις , χωρίς αντικείμενο εργασιών , χωρίς αρμοδιότητες και χωρίς πόρους. Ένας φορέας με προδιαγεγραμμένο μέλλον.
Ο ΙΦΣ θα κάνει τις μελέτες του έργου . θα χρηματοδοτεί με ίδια ή / και δανειακά  κεφάλαια, θα κάνει τις κατασκευές , θα έχει την πλήρη λειτουργία και συντήρηση και ασφαλώς την πλήρη εκμετάλλευση του έργου.
Οι δήμοι και οι ιδιώτες θα πληρώνουν πλέον τον ΙΦΣ για τα σκουπίδια που θα   πηγαίνουν  στις ΜΕΑ με το σύστημα gate fee.
Για τους ΟΤΑ και για τους εργαζόμενους στης διαχείριση των απορριμμάτων , όπως και για τους δημότες που πληρώνουν δημοτικά τέλη ο συνδυασμός 4 ΜΕΑ με  ΣΔΙΤ θα είναι μια ολέθρια επιλογή.
Με τις ΜΕΑ η ιδιωτικοποίηση θα επεκταθεί παράλληλα και στην αποκομιδή γιατί οι ΟΤΑ μετά την αφαίμαξη ( και τις συνέπειες του μνημονίου) ,δεν θα μπορούν να αντέξουν πλέον το βάρος της λειτουργίας των υπηρεσιών καθαριότητας.
Οι ΣΔΙΤ για τις ΜΕΑ,  θα κάνουν κανονική οικονομική αφαίμαξη και στους ΟΤΑ και στους δημότες που θα πληρώνουν τεράστια δημοτικά τέλη. (Όποιος αμφιβάλει για αυτό, ας δει τι έγινε με τα έργα των εθνικών οδών και της Αττικής οδού και τα τέλη των διοδίων).
Αντί να δημιουργηθούν στους ΟΤΑ  νέες θέσεις εργασίας από την εναλλακτική διαχείριση των απορριμμάτων (υπάρχουν πολλές και αξιόλογες προτάσεις για αυτό), θα χαθούν πάρα πολλές θέσεις εργασίας και στον ΕΔΣΝΑ και στους υπόλοιπους ΟΤΑ.
Είναι λοιπόν φανερό πως οι μόνοι που έχουν συμφέρον από την κατασκευή των 4 ΜΕΑ είναι οι επενδυτές-κατασκευαστές  και όσοι μεσολαβούν (κρυφά και φανερά)  για την υλοποίηση του έργου. Αντίθετα οι εργαζόμενοι στους ΟΤΑ, οι δημότες, οι περιβαλλοντολογικές οργανώσεις και τα κινήματα πόλης έχουν πολλούς λόγους να συντονιστούν και να αγωνιστούν για να μην επιτρέψουν να περάσουν τα κυβερνητικά και επιχειρηματικά σχέδια .
Από τον Δεκέμβριο του 2010  χωρίς να έχουμε κανένα ιδιαίτερο συντονισμό και παρά την υπονομευτική – απεργοσπαστική δράση  ορισμένων συνδικαλιστών του ΕΔΣΝΑ (Γ. Ζαχαρόπουλος -ΠΑΣΚΕ-ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ) τα έχουμε καταφέρει να τους σταματάμε.
Τα συμφέροντα όμως είναι μεγάλα και ο αγώνας μακρύς και δύσκολος.  Σ αυτόν τον αγώνα ιδιαίτερο ρόλο παίζει και οφείλει να συνεχίσει να παίζει η ΠΟΕ-ΟΤΑ.
Η ΠΟΕ-ΟΤΑ πρέπει να αναλάβει τον συντονισμό των κινημάτων, να επεξεργαστεί και να σχεδιάσει τις δικές της δράσεις.
Τέλος η ηγεσία της ΠΟΕ-ΟΤΑ θα πρέπει επιτέλους  να μιλήσει  δημόσια και ανοιχτά για αυτούς που μέσα από τους κόλπους του κινήματος , 13 μήνες τώρα υπονομεύουν τις προσπάθειες και τους αγώνες όλων μας.
Δεν μπορεί να υπάρχουν συνδικαλιστές παρέα με την εργοδοσία και τα ΜΑΤ απέναντι στους εργαζόμενους και να μην καταγγέλλονται ανοιχτά.
Ο πόλεμος συνεχίζεται...
*Θωμάς Μπιζάς μέλος του Γ.Σ της ΠΟΕ –ΟΤΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου