Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2012

Τα Mail της τρόϊκας και των εργοδοτών - 6ήμερη εργασίας, μείωση μισθών και αποζημιώσεων

Αναρτούμε το ηλεκτρονικό μήνυμα της τρόϊκας και σχετικό άρθρο για τις επερχόμενες ριζικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως αυτό δημοσιεύθηκε στην Καθημερινή. Δε γνωρίζουμε αν οι προτάσεις αυτές γράφτηκαν και από τους ντόπιους εργοδότες, όπως και οι προηγούμενες, δείχνουν όμως ότι κανείς δε θα γλυτώσει. Υπενθυμίζουμε την εκτίμηση μας ότι έρχεται πλήρης κατάργηση δώρων και στον ιδιωτικό τομέα.

Περαιτέρω μείωση του κατώτατου μισθού μέσα από την αναθεώρηση της διαδικασίας για τη σύναψη της εθνικής συλλογικής σύμβασης εργασίας. Μείωση των αποζημιώσεων στον ιδιωτικό τομέα, έτσι ώστε να διευκολύνεται η κινητικότητα του εργατικού δυναμικού. Αύξηση του μέγιστου αριθμού των εβδομαδιαίων εργάσιμων ημερών από 5 σε 6 για όλους τους τομείς (ιδιωτικό και δημόσιο τομέα). Περιορισμό της ελάχιστης ημερήσιας ανάπαυσης στις 11 ώρες. Αποσύνδεση των ωρών εργασίας των εργαζομένων από τις ώρες λειτουργίας της επιχείρησης.
Ηλεκτρονικό μήνυμα Αυτά είναι ορισμένα από τα πλέον ακανθώδη ζητήματα που έθεσε η τρόικα με κείμενο εργασίας το οποίο απεστάλη ηλεκτρονικά πριν από την έλευση των τεχνικών της κλιμακίων την περασμένη Παρασκευή. Στο κείμενο αν και δεν γίνεται σαφής αναφορά σε ποσοστιαία μείωση του μισθού εισόδου γίνεται λόγος για τη θέσπιση «ενιαίου ελάχιστου νόμιμου μισθού σε μόνιμη βάση, νομοθετημένου από την κυβέρνηση ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους. Αυτό το σύστημα πρέπει να παρέχει ένα βασικό επίπεδο για τα εισοδήματα από εργασία».
Παρέμβαση Η νέα παρέμβαση της τρόικας με τις αλλαγές που ζητεί σε αποζημιώσεις, χρόνο εργασίας και ασφαλιστικές εισφορές συνοδεύεται και από τις σχετικές υποδείξεις για τη διαδικασία διαλόγου που έχει ξεκινήσει η κυβέρνηση με τους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, καθώς υποδεικνύει τις κινήσεις που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση. «Δεν θα πρέπει να υπάρξει υπαναχώρηση σε σχέση με τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας. Η αποστολή καλωσορίζει τον κοινωνικό διάλογο ως μέσο διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους, καθώς και για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που παραμένουν στην αγορά εργασίας. Οι εργασιακές μεταρρυθμίσεις που εισήχθησαν τον Μάρτιο, συμπεριλαμβανομένης της απαιτούμενης επανευθυγράμμισης των κατώτατων ορίων μισθών, πρέπει να διατηρηθούν πέραν του τρέχοντος γύρου του κοινωνικού διαλόγου και η κυβέρνηση πρέπει να ενεργήσει αναλόγως για να το διασφαλίσει».

Στα βήματα που υποδεικνύονται, εκτός από τη νομοθετική παρέμβαση για τον ελάχιστο μισθό, η τρόικα προτάσσει τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες, την άρση της προέγκρισης των υπερωριών από την Επιθεώρηση Εργασίας, την αναθεώρηση και μείωση των αποζημιώσεων, σύμφωνα με την πρακτική άλλων κρατών- μελών της Ε. Ε., και τις τομές στον χρόνο και τα ωράρια εργασίας.
Υποβάθμιση Το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφαλισης με ανακοίνωση που εξέδωσε, μετά την αποκάλυψη του ηλεκτρονικού μηνύματος, επιχείρησε να υποβαθμίσει την παρέμβαση της τρόικας αποκρύπτοντας τα κύρια ζητήματα που τίθενται στο κείμενο εργασίας. «Πρόκειται, κυρίως, για ζητήματα (μείωση εργοδοτικών εισφορών, ηλεκτρονικοποίηση των συναλλαγών με το ΣΕΠΕ, μείωση διοικητικού κόστους που επιβαρύνει την επιχειρηματικότητα) που έχουν ήδη συμφωνηθεί και αποτυπωθεί στη δανειακή σύμβαση», αναφέρει σε ανακοίνωσή του.
Θέλοντας να παρακάμψει το θέμα και να διασώσει τα προσχήματα που διατηρούν σε εξέλιξη τον διάλογο, περιορίζεται να αναφέρει ότι «στο κείμενο αυτό περιλαμβάνονται και άλλα θέματα που έχουν τεθεί, κατά καιρούς, από τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας στο περιθώριο των συζητήσεων με την ελληνική πλευρά». Σπεύδει, ωστόσο, να επισημάνει ότι από την πλευρά της η ηγεσία του υπουργείου δεν θεωρεί αναγκαίο «να ανοίξουν νέα κεφάλαια στις εργασιακές σχέσεις προτού ολοκληρωθεί η εφαρμογή των πρόσφατων αλλαγών και αποτιμηθούν τα αποτελέσματά τους στην αγορά εργασίας».

Ακολουθεί το non paper της τρόϊκας.
Ελλάδα. Μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας
Δεν θα πρέπει να υπάρξει υπαναχώρηση σε σχέση με τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας. Η αποστολή καλωσορίζει τον κοινωνικό διάλογο ως μέσο διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους, καθώς και για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που παραμένουν στην αγορά εργασίας. Οι εργασιακές μεταρρυθμίσεις που εισήχθησαν το Μάρτιο, συμπεριλαμβανομένης της απαιτούμενης επανευθυγράμμισης των κατώτατων ορίων μισθών, πρέπει να διατηρηθούν πέραν του ​​ τρέχοντος γύρου του κοινωνικού διαλόγου, και η κυβέρνηση θα πρέπει να ενεργήσει αναλόγως για να το διασφαλίσει αυτό.
Η κυβέρνηση θα πρέπει να κάνει τα εξής βήματα προς την καλύτερη λειτουργία των αγορών εργασίας και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης (Πίνακας 1):
Το πλαίσιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού πρέπει να αναθεωρηθεί ώστε να διασφαλιστεί ότι η δυναμική των μισθών υποστηρίζει την πλήρη απασχόληση. Μετά τα μέτρα που ελήφθησαν το Φεβρουάριο για την εκ νέου ευθυγράμμιση των κατώτατων ορίων μισθών, ο στόχος-όπως συμφωνήθηκε στο πρόγραμμα-θα πρέπει να είναι η υιοθέτηση ενός χρονοδιαγράμματος για τη θέσπιση ενιαίου ελάχιστου νόμιμου μισθού σε μόνιμη βάση νομοθετημένου από την κυβέρνηση μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους. Αυτό το σύστημα θα πρέπει να παρέχει ένα βασικό επίπεδο για τα εισοδήματα από εργασία.
Το μη μισθολογικό κόστος εργασίας και τα εμπόδια στην απασχόληση θα πρέπει να αντιμετωπιστούν για την υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας και την ελάφρυνση της πίεσης επί των μισθών:
Η φορολογική επιβάρυνση της εργασίας θα πρέπει να μειωθεί. Θα πρέπει να προταθούν συγκεκριμένα μέτρα για τη μείωση των συντελεστών κοινωνικών εισφορών κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες με έναν δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο (όπως προβλέπει το δεύτερο πρόγραμμα).
Λοιπά μη μισθολογικά κόστη, που τελικά επηρεάζουν το κόστος εισόδου και εφόδου, θα πρέπει να επανεξεταστούν και να μειωθούν, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας.
Οι υπερβολικές κανονιστικές επιβαρύνσεις θα πρέπει να μειωθούν, ενώ η ρυθμιστική αποτελεσματικότητα θα πρέπει να αυξηθεί. Αυτές περιλαμβάνουν τις περίπλοκες διαδικασίες υποβολής στοιχείων και απαιτήσεις έγκρισης από την Επιθεώρηση Εργασίας. Μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τη μεταρρύθμιση της Επιθεώρησης Εργασίας ως. Θα πρέπει να υιοθετηθεί ένας χάρτης πορείας και να συναφθεί μια ανεξάρτητη αξιολόγηση της Επιθεώρησης Εργασίας από διεθνείς εμπειρογνώμονες, που θα καλύπτει τα καθήκοντα, τις δραστηριότητες, τη διάρθρωση και την επιβολή και τη δομή ποινών για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας (συμπεριλαμβανομένης της αδήλωτης εργασίας) σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας. Η κυβέρνηση θα πρέπει να είναι έτοιμη να λάβει άμεσα τα αναγκαία διορθωτικά μέτρα αμέσως μετά από αυτό.
Τα προγράμματα εργασίας μπορούν να γίνουν πιο ευέλικτα. Οι απαιτούμενες δράσεις περιλαμβάνουν την αύξηση του μέγιστου αριθμού των εβδομαδιαίων εργάσιμων ημερών, νέες ρυθμίσεις για τον χρόνο εργασίας και τη διευθέτηση του ημερήσιου χρόνου εργασίας και την λήψη της ετήσιας άδειας. Η αναθεώρηση της εργατικής νομοθεσίας για συγκεκριμένους τομείς ή επαγγέλματα στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών είναι απαραίτητη για την επιτυχία των τελευταίων μεταρρυθμίσεων.
Η ανεργία είναι πολύ υψηλή, και απαιτούνται πολιτικές για να μη γίνει δομική. Το ΕΚΤ μπορεί να παρέχει τους πόρους που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ενσωμάτωση των ανέργων σε οικονομικούς τομείς με υψηλότερη δυναμική ανάπτυξης. Οι διαδικασίες που σχετίζονται με προγράμματα του ΕΚΤ (δηλ. εκείνες που συνδυάζουν εργασία και εκπαίδευση μαζί με τα προγράμματα κοινωνικής εργασίας) θα πρέπει να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατό, με σκοπό να ξεκινήσει η εφαρμογή των προγραμμάτων έως το τέλος Σεπτεμβρίου.

Πίνακας 1. Ελλάδα: Μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας
Τομέας
Μέτρο
Καθορισμός μισθών
Αναμόρφωση του πλαισίου για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού:
Θέσπιση ενός χρονοδιαγράμματος για τη θέσπιση ενιαίου ελάχιστου νόμιμου μισθού νομοθετημένου από την κυβέρνηση μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους.
Το νέο σύστημα θα πρέπει να παρέχει ένα βασικό επίπεδο για τα εισοδήματα από εργασία που θα εξασφαλίζει ότι η δυναμική των μισθών υποστηρίζει την πλήρη απασχόληση.
Η διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους θα πρέπει να έγκειται στο σχεδιασμό του μηχανισμού, και δεν πρέπει να οδηγήσει σε αύξηση του κατώτατου μισθού που εγκρίθηκε από το EFF, μέχρι τα ποσοστά ανεργίας είναι χαμηλά
Μη μισθολογικό κόστος
Προτάσεις μέτρων για τη μείωση των συντελεστών κοινωνικών εισφορών των εργοδοτών κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες με τρόπο που να μην επηρεάζει το έλλειμμα:
Προσαρμογή συντάξεων (με προστασία των συνταξιούχων με χαμηλά εισοδήματα).
Διεύρυνση της βάσης για είσπραξη εισφορών.
Μείωση των διοικητικών βαρών για τους εργοδότες και τους εργαζόμενους που σχετίζονται με επαχθείς απαιτήσεις υποβολής στοιχείων και προεγκρίσεων:
Κατάργηση των υφιστάμενων απαιτήσεων για την υποβολή των προγραμμάτων εργασίας, την κοινοποίηση και / ή προ-έγκριση από τις επιθεωρήσεις εργασίας των υπερωριών, της αντισταθμιστικής διευθέτησης του χρόνου εργασίας, και της εκ περιτροπής εργασίας.
Υιοθέτηση ενός χάρτη πορείας για τη σταδιακή αύξηση της ηλεκτρονικής τήρησης αρχείων και υποβολής στοιχείων από τους εργοδότες στην Επιθεώρηση Εργασίας, με την πλήρη ψηφιοποίηση των σχετικών δεδομένων για τις εργασιακές ρυθμίσεις μέχρι τα τέλη του 2014.
Αποδοχή ηλεκτρονικών υπογραφών για τις ηλεκτρονικές υποβολές στο ΣΕΠΕ.
Αναθεώρηση και μείωση του υψηλού κόστους εισόδου και εξόδου για την ευθυγράμμισή του με την πρακτική σε άλλες χώρες της ΕΕ, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας.
Ευελιξία των εργασιακών ρυθμίσεων
Αύξηση της ευελιξίας των προγραμμάτων εργασίας:
Αύξηση του μέγιστου αριθμού ημερών εργασίας σε 6 ημέρες ανά εβδομάδα για όλους τους τομείς.
Ορισμός της ελάχιστης ημερήσιας ανάπαυσης στις 11 ώρες.
Αποσύνδεση των ωρών εργασίας των εργαζομένων από τις ώρες λειτουργίας της επιχείρησης.

Άρση των περιορισμών σχετικά με τον ελάχιστο/μέγιστο χρόνο ανάμεσα στις πρωινές και τις απογευματινές βάρδιες.
Να επιτρέπεται η άδεια δύο διαδοχικών εβδομάδων να ληφθεί οποτεδήποτε κατά τη διάρκεια του χρόνου στους εποχικούς τομείς.
Αποτελεσματικότητα της Επιθεώρησης Εργασίας
Υιοθέτηση χάρτη πορείας και ανάθεση ανεξάρτητης αξιολόγησης της Επιθεώρησης Εργασίας που να καλύπτει:
Τα καθήκοντα, τις δραστηριότητες και τη δομή.
Την επιβολή και τη δομή των ποινών για παραβάσεις των εργασιακών ρυθμίσεων (συμπεριλαμβανομένης της αδήλωτης εργασίας)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου