Κυριακή 10 Μαρτίου 2013

Με «σπατόσημο» η ιδιωτικοποίηση 20+1 περιφερειακών αεροδρομίων


Της Χαράς Τζαναβάρα από ΕφΣυν
Νέο «σπατόσημο», αυτή τη φορά για τα περιφερειακά αεροδρόμια και πάντως μικρότερο από αυτό που πληρώνουν σήμερα οι επιβάτες στο «Ελ. Βενιζέλος», θεσπίζει η κυβέρνηση ώστε να χρηματοδοτηθούν νέα έργα υποδομής και να καλυφθούν οι επιδοτήσεις στις άγονες γραμμές.
1
Είναι το βασικό συμπέρασμα από τη χθεσινή παρουσίαση του προγράμματος ιδιωτικοποίησης 20+1 αεροδρομίων, από τον αρμόδιο υπουργό Κωστή Χατζηδάκη και τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννη Εμίρη. Ο τελευταίος μάλιστα παραδέχθηκε ότι τα τέλη στάθμευσης, όπως είναι η επίσημη ονομασία του «σπατόσημου», είναι ακριβά, υποστήριξε όμως ότι «τα χαμηλά τέλη δεν εξασφαλίζουν την ανταγωνιστικότητα».

Οι ιδιώτες θα αναλάβουν την εκμετάλλευση των περιφερειακών αεροδρομίων για 30-35 χρόνια, ενώ θα είναι υποχρεωμένοι να προχωρήσουν μέσα σε μια τριετία σε επενδύσεις συνολικού ύψους 239 εκατ. ευρώ, ώστε οι υπηρεσίες να είναι επιπέδου «Ελ. Βενιζέλος» (έλεγχος αποσκευών, υπηρεσίες εξυπηρέτησης κ.λπ). Η εκχώρηση θα γίνει με βάση το εφάπαξ τίμημα που θα προτείνουν οι επενδυτές, καθώς και τα ετήσια έσοδα με βάση τις εισπράξεις ή την επιβατική κίνηση.

«Οι αποκρατικοποιήσεις δεν γίνονται μόνο για ταμειακούς λόγους, αλλά πρωτίστως για αναπτυξιακούς» υποστήριξε ο υπουργός Ανάπτυξης, εκθειάζοντας το «μοντέλο COSCO». Προανήγγειλε ότι θα ακολουθήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα μεταβιβάσει ώς το τέλος του μηνός τα περιουσιακά της στοιχεία στο ΤΑΙΠΕΔ για να ιδιωτικοποιηθεί τον Ιούνιο, σε συνδυασμό με τη νέα εταιρεία ROSCO που έχει την αρμοδιότητα για το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ.

Ο διαγωνισμός για τα αεροδρόμια, που θα προκηρυχθεί ώς το τέλος Μαρτίου από το ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπει δύο «πακέτα» που θεωρούνται περίπου ισοδύναμα με βάση την επιβατική κίνηση:

* Στην πρώτη ομάδα ανήκουν επτά προορισμοί (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Ακτιο, Καβάλα και Χανιά), ενώ οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να προσθέσουν άλλους τρεις (Αλεξανδρούπολη, Λήμνο και Καλαμάτα).

* Στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονται επίσης επτά αεροδρόμια (Ρόδος, Κως, Σαντορίνη, Μύκονος, Μυτιλήνη, Σάμος και Σκιάθος), καθώς και άλλα τρία (Λήμνος, Κάρπαθος και Χίος), εφόσον το επιθυμεί ο επίδοξος επενδυτής.

* Προτείνεται και ο αεροδρόμιο της Αγχιάλου, κοντά στον Βόλο, σαν… μπαλαντέρ, που μπορεί να χωρέσει και στα δύο πακέτα.

Σε όλα τα αεροδρόμια, εφόσον επιτρέπεται από τις χρήσεις γης και υπάρχει διαθέσιμος χώρος, οι επενδυτές μπορούν να δημιουργήσουν εμπορικά κέντρα. Σε κάθε περίπτωση όμως μπορούν να αξιοποιήσουν τους χώρους που ήδη υπάρχουν στις αεροπορικές εγκαταστάσεις.

Από τη δεύτερη ανάγνωση του καταλόγου προκύπτουν ενδιαφέροντα στοιχεία:

* Πέντε αεροδρόμια (Ρόδος, Θεσσαλονίκη, Κως, Κέρκυρα και Χανιά) εξυπηρετούν το 71% των επιβατών.

* Πρώτο σε επιβατική κίνηση είναι το αεροδρόμιο της Ρόδου, με μικρή διαφορά από αυτό της Θεσσαλονίκης. Η πρωτεύουσα των Δωδεκανήσων διαθέτει και τις μεγαλύτερες κτιριακές εγκαταστάσεις.

* Εντεκα υπό εκχώρηση αεροδρόμια καλύπτουν στρατιωτικές ανάγκες, κάτι που θα διατηρηθεί και με το νέο καθεστώς.

* Μόνον σε τέσσερις περιπτώσεις (Αλεξανδρούπολη, Λήμνος, Χίος και Μυτιλήνη) οι επιβάτες εσωτερικού είναι περισσότεροι από αυτούς που προέρχονται από πτήσεις εξωτερικού.

Εκτός διαγωνισμού μένουν 16 αεροδρόμια (Ιωάννινα, Σητεία, Ικαρία, Πάρος, Λέρος, Μήλος, Κύθηρα, Νάξος, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Σύρος, Καστελόριζο, Κάσος, Σκύρος, Καστοριά και Κοζάνη), που εξυπηρετούν μόλις το 1% των επιβατών και απαιτούνται επενδύσεις της τάξης των 14 εκατ. ευρώ. Για Καστοριά και Κοζάνη υπάρχει ενδιαφέρον από την περιφέρεια Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου