Σάββατο, 14 Μαρτίου 2015

David Harvey: Δημιουργική καταστροφή


Η γεωγραφική ανισότητα ως κινούμενη αντίφαση του κεφαλαίου

Αυτές τις μέρες εκδόθηκε στη Γερμανία ένα νέο βιβλίο του David Harvey με τίτλο «Δεκαεφτά αντιφάσεις και το τέλος του καπιταλισμού»[1]. Η αντίφαση αριθ. έντεκα έχει τον τίτλο «Γεωγραφική ανισότητα». Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί το πρώτο μέρος αυτού του κεφαλαίου (ΠΓ).
του David Harvey
 
Το κεφάλαιο επιδιώκει να παράγει ένα τοπίο που να είναι ευνοϊκό για τη δική του αναπαραγωγή. Σ΄ αυτό δεν υπάρχει τίποτα το παράξενο ή το αφύσικο: Ακόμη και τα μυρμήγκια και οι κάστορες αλλάζουν το περιβάλλον τους, γιατί όχι και το κεφάλαιο; Ωστόσο, ο κόσμος στον οποίο ζούμε αποσταθεροποιείται διαρκώς από τεχνικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις. Το κεφάλαιο πρέπει επομένως αναπόφευκτα να προσαρμοστεί, ενόσω απ΄ την άλλη μεριά συμμετέχει επίσης αποφασιστικά στη διαμόρφωση αυτού του κόσμου.
Οι αντιφάσεις μεταξύ κεφαλαίου και εργασίας, ανταγωνισμού και μονοπωλίου, ιδιωτικής ιδιοκτησίας και κράτους, συγκέντρωσης και αποκέντρωσης, σταθερότητας και κίνησης, δυναμικής και αδράνειας, φτώχειας και πλούτου, καθώς και μεταξύ των διάφορων επιπέδων μεγέθους, εκδηλώνονται στο τοπίο. Ανάμεσα σε όλες αυτές τις διάφορες δυνάμεις ο συνδυασμός δυό ζητημάτων έχει ιδιαίτερη σημασία: τα αμέτρητα μοριακά προτσές της συσσώρευσης του κεφαλαίου στο χώρο και το χρόνο και η προσπάθεια της κρατικής εξουσίας να οργανώσει το τοπίο.
Το γεωγραφικό τοπίο που διαμορφώνει το κεφάλαιο, δεν είναι ένα καθαρά παθητικό προϊόν. Το τοπίο αναπτύσσεται σύμφωνα με τους δικούς του κανόνες και επιδρά πάνω στη συσσώρευση του κεφαλαίου ακριβώς, όπως και αντιστρόφως οι αντιφάσεις του κεφαλαίου και του καπιταλισμού εκφράζονται στο χώρο και το χρόνο. Η άνιση, αντιφατική και μερικώς αυτόνομη ανάπτυξη του γεωγραφικού τοπίου παίζει κατά τη γέννηση των κρίσεων έναν αποφασιστικό ρόλο. Χωρίς αυτό, το κεφάλαιο θα είχε προ πολλού ακινητοποιηθεί, νοούμενο σε αποσύνθεση. Το τοπίο συμβάλει αποφασιστικά ώστε το κεφάλαιο να ανασυντάσσεται σε τακτικά χρονικά διαστήματα.
Το κεφάλαιο και το καπιταλιστικό κράτος βάζουν τη σφραγίδα τους στους χώρους και στους τόπους, στους οποίους λαμβάνουν χώρα οικονομικές δραστηριότητες. Για την κατασκευή ενός σιδηροδρόμου για παράδειγμα, είναι αναγκαία μια ποσότητα κεφαλαίου. Για να είναι κερδοφόρος ο σιδηρόδρομος πρέπει να χρησιμοποιηθεί, και μάλιστα τόσο διάστημα και τόσο συχνά όσο είναι αυτό δυνατό. Στην περίπτωση που δε συμβεί αυτό, τότε η εταιρεία σιδηροδρόμων χρεοκοπεί, και το κεφάλαιο που επενδύθηκε χάνεται ή το λιγότερο μειώνεται η αξία του. Ως εκ τούτου, το κεφάλαιο πρέπει να χρησιμοποιεί το σιδηρόδρομο μόλις αυτός κατασκευαστεί. Για ποιο λόγο όμως το κεφάλαιο χρειάζεται ένα σιδηρόδρομο;
Χωρικός ανταγωνισμός
Για να διασχιστεί ο χώρος, αυτό κοστίζει χρόνο και χρήματα. Η εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την κερδοφορία. Επομένως, οι τεχνικές, οργανωτικές και λογιστικές καινοτομίες αποκτούν μεγάλη σημασία επειδή μειώνουν τα κόστη και το χρόνο που πρέπει να δαπανηθούν για τις κινήσεις στο χώρο. ΟΙ παραγωγοί γνωρίζουν τις νέες τεχνολογίες αρκετά καλά, γι΄ αυτό και ερευνούν διαρκώς για νέες μεθόδους με τις οποίες θα είναι σε θέση να μειώσουν τα κόστη ή το χρόνο της κυκλοφορίας του κεφαλαίου. Τεχνολογίες που κατορθώνουν ακριβώς αυτό, μπορούν να προωθηθούν εύκολα. Η «καταστροφή του χώρου μέσω του χρόνου» αποτελεί ένα κεντρικό στόχο των καπιταλιστικών προσπαθειών.
Υπάρχουν δυό δυνατότητες για να μειωθούν τα κόστη και η δαπάνη χρόνου. Αφενός, μπορούν να ανανεώνονται διαρκώς οι τεχνολογίες μεταφορών και επικοινωνιών. Η ιστορία του κεφαλαίου είναι εξαιρετικά πλούσια σε τέτοιου είδους καινοτομίες (από διώρυγες μέχρι και αεριωθούμενα). Η αποτελεσματικότητα εξαρτάται απ΄ το τι θα πρέπει να κινηθεί. Το χρήμα στην πιστωτική του μορφή κάνει σήμερα το γύρο του πλανήτη σε ελάχιστο χρόνο. Αυτό δεν ήταν πάντα έτσι. Πολύ περισσότερο, η τεράστια κινητικότητα του χρηματικού κεφαλαίου χάρη στις τεχνολογίες πληροφοριών αποτελεί μια ιδιαιτερότητα της εποχής μας. Τα εμπορεύματα είναι γενικά λιγότερο κινητά. Υπάρχει μια τεράστια διαφορά ανάμεσα στη μετάδοση ενός παγκόσμιου πρωταθλήματος ποδοσφαίρου και τη μεταφορά φιαλών νερού, δοκών χάλυβα, επίπλων ή αλλοιώσιμων αγαθών, όπως, μούρων, γάλακτος, άσπρων λουκάνικων και ψωμιού. Αλλά και η κίνηση των εμπορευμάτων διαφέρει ανάλογα με τις ιδιότητές τους. Η παραγωγή –με μερικές εξαιρέσεις όπως οι ίδιες οι μεταφορές- είναι η πιο ακίνητη μορφή κεφαλαίου. Συνήθως παραμένει για μεγάλο χρονικό διάστημα σ΄ έναν τόπο, σε κάποιες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τη ναυπηγική ή τις βιομηχανίες χάλυβα και αυτοκινήτων, μπορεί να πρόκειται για μεγάλες χρονικές περιόδους. Οι ραπτομηχανές αντιθέτως για τα sweatshops[2] μπορούν να μεταφερθούν εύκολα. Η πλήρης ακινησία των επιχειρήσεων του πρωτογενή τομέα –γεωργία και δασοκομία, μεταλλευτική βιομηχανία και ιχθυοκαλλιέργειες- για προφανείς λόγους αποτελούν μια ειδική περίπτωση.

ΟΝΕ: Οι “Ηνωμένες πολιτείες της Γερμανίας”

Του Γιώργου Καλαντζόπουλου από εδώ
Στοιχείο της καθημερινότητας αποτελούν πλέον οι έκδηλες ανησυχίες για τις προθέσεις της Γερμανικής κυβέρνησης και για το που θα οδηγήσει την χώρα η σύγκρουση που διεξάγεται ανάμεσα στην Ελληνική κυβέρνηση και τους “θεσμούς” της ΕΕ. Όμως η πολιτική του Γερμανικού κράτους δεν είναι νέα, χαρακτηρίζεται από συνέχεια, η οποία εγγράφεται εντός της ιστορίας της ΕΕ. Ένα εργαλείο για να ανιχνεύσουμε τον χαρακτήρα αυτής της σύγκρουσης προσφέρουν μερικά ιστορικά αναφορικά, χρήσιμα στο να κατανοήσουμε πως συγκροτείται η συνέχεια της πολιτικής του Γερμανικού κράτους.
Οι ακρογωνιαίοι λίθοι αυτής της πολιτικής εφαρμόστηκαν στο παρελθόν, απέδωσαν τα αναμενόμενα για το Γερμανικό κράτος, και σήμερα ως “υποδείγματα” προσδιορίζουν τα πλαίσια εντός των οποίων κινούνται οι πολιτικές πρωτοβουλίες του, καθοριστικές για το παρόν και το μέλλον της ΕΕ.
Ένα πράγμα που λησμονούν συχνά οι αναλυτές για τα ζητήματα της Ευρωζώνης είναι η θέση του Γερμανικού κράτους για το ευρώ. Το Γερμανικό κράτος δεν ήταν υπέρ της νομισματικής ενοποίησης. Η νομισματική ενοποίηση προέκυψε ως αντάλλαγμα-εκβιασμός για την ενοποίηση της Γερμανίας από τον Μιτεράν προς τον Γερμανό καγκελάριο. Αυτή η υπενθύμιση επανέρχεται πρόσφατα στην επικαιρότητα από γερμανικά μέσα ενημέρωσης (Deutsche Welle: Καθιέρωση του ευρώ σε αντάλλαγμα της γερμανικής ενοποίησης;)
Τα επόμενα χρόνια, το γερμανικό κράτος κατάφερε να ανατρέψει αυτόν τον συμβιβασμό, μετατρέποντας το ευρώ σε “κρατικό νόμισμά” του. Σήμερα η διάκριση ανάμεσα στο “μάρκο” και στο “ευρώ” είναι τόσο αληθής όσο και η διάκριση ανάμεσα στην “τρόικα” και τους “θεσμούς”. Στην αναλήθεια αυτών των διακρίσεων καταγράφεται η ηγεμονία της Γερμανικής κρατικής πολιτικής.
Όμως, ο πραγματικός χαρακτήρας αυτής της ηγεμονίας καταγράφεται στην αλήθεια μιας άλλης διάκρισης: Στις υπαρκτές διαφορές ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ και στις χώρες της ΟΝΕ. Θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι σήμερα το πραγματικό όνομα της ΟΝΕ είναι: “Ηνωμένες πολιτείες της Γερμανίας”. Δεν πρόκειται όμως για μια ηγεμονία που κατακτήθηκε μόνον μέσα από πολιτικές διαχείρισης του νομίσματος. Δύο άλλες επιτυχημένες πολιτικές στοχεύσεις του Γερμανικού κράτους, έχουν ως ιστορικά αναφορικά ιδιαίτερη πολιτική σημασία, γιατί διαπερνούν ως συνδετικό νήμα την τωρινή πολιτική του εντός της ΕΕ.
Το πρώτο είναι η ενοποίηση της Γερμανίας. Η εμπειρία και η τεχνογνωσία που απέκτησε από αυτή την διαδικασία στο εσωτερικό του το Γερμανικό κράτος, είναι βασικό αναφορικό για τις πολιτικές της λιτότητας και όχι μόνο, που διαπερνούν τις ντιρεκτίβες/κατευθύνσεις για την ευρωπαϊκή ενοποίηση.

Καμία ανoχή στο καθεστώς εξαίρεσης των τρομονόμων και των φυλακών τύπου Γ'




ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

ΚΑΜΙΑ ΑΝΟΧΗ ΣΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΞΑΙΡΕΣΗΣ TΩΝ ΤΡΟΜΟΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΥΛΑΚΩΝ ΤΥΠΟΥ Γ΄

Αθήνα, 5 Μαρτίου 2015


Η πάταξη της τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος αποτέλεσε το περιτύλιγμα της επιβολής του δόγματος μηδενικής ανοχής, τα τελευταία 13 χρόνια. Η «εξάρθρωση» της 17 Νοέμβρη, το καλοκαίρι του 2002, οδήγησε σε μία σειρά τρομονόμων που καταπατούν το δικαίωμα σε μία δίκαιη δίκη (τρομοδικαστήρια), ποινικοποιούν ιδέες και αγώνες, καταργούν κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα, στοχοποιούν γενιές ολόκληρες.

Οι τρομονόμοι που έχουν ψηφιστεί τα τελευταία χρόνια, μόνο στόχο είχαν -και έχουν- να επιβάλλουν, στο όνομα της ασφάλειας, ένα κυνήγι μαγισσών. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που στοιχειοθετήθηκαν δικογραφίες εγκληματικής ή τρομοκρατικής οργάνωσης, με άγνωστο αριθμό μελών και άγνωστη δράση, καταδικάζοντας με το άρθρο 187ΠΚ και το άρθρο 187ΑΠΚ ανθρώπους σε δεκάδες χρόνια κάθειρξης, χωρίς αποδεικτικά στοιχεία. Μόνο από τα στοιχεία της αστυνομίας βλέπουμε ότι «εξαρθρώθηκαν» το 2014 419 εγκληματικές οργανώσεις, το 2013 ήταν 454, το 2012 ήταν 455, το 2011 ήταν 547 κ.ο.κ. Η εξέγερση του Δεκέμβρη ποινικοποιήθηκε, με μαθητές να σέρνονται στα δικαστήρια ως μέλη τρομοκρατικών οργανώσεων που συστήθηκαν κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων! Η αλληλεγγύη ποινικοποιήθηκε, με τη σύλληψη του Τούρκου αγωνιστή Ερκάν Τουρούτς, ο οποίος προφυλακίστηκε μόνο και μόνο γιατί ήταν αλληλέγγυος στους συντρόφους του. Με δεκαετίες κάθειρξης καταδικάστηκαν άνθρωποι με μόνο αποδεικτικό στοιχείο γενετικό υλικό που ελήφθη παράνομα και δεν αποδείκνυε σε καμία περίπτωση κάποια έκνομη δράση. Ο κουκουλονόμος είχε ως αποτέλεσμα τη σύλληψη εκατοντάδων διαδηλωτών, που αντιμετώπιζαν κατηγορίες κακουργηματικού χαρακτήρα μόνο και μόνο γιατί μπορεί να φορούσαν φούτερ με κουκούλα. Ακόμα, με πρόταγμα το «αίσθημα της ασφάλειας» παρέτειναν τις προφυλακίσεις (για όλους) στους 18 μήνες, δημιούργησαν τις φυλακές τύπου Γ, θεσμοθέτησαν ειδικές διατάξεις για όσους καταδικάζονται με το άρθρο 187ΠΚ ή το 187ΑΠΚ ώστε η έκτιση της ποινής τους να διαρκεί περισσότερο.

Τη Δευτέρα 2.3.2015 κρατούμενοι με όλες τις παραπάνω διατάξεις ξεκίνησαν απεργία πείνας με αιτήματα την κατάργηση του τρομονόμου και του κουκουλονόμου, την κατάργηση των τρομοδικαστηρίων και των φυλακών τύπου Γ, και την απελευθέρωση του Σάββα Ξηρού.

Στηρίζουμε την κινητοποίηση αυτή και στεκόμαστε αλληλέγγυοι στους απεργούς πείνας. Ήρθε η ώρα να ανοίξει ξανά η συζήτηση για την τρομοϋστερία που έχει επικρατήσει την τελευταία δεκαετία. Ήρθε η ώρα να καταργηθούν οι νόμοι περί εγκληματικών οργανώσεων και όλες οι επιβαρυντικές διατάξεις. Άλλωστε, το μόνο που έχουν να κρατήσουν ως απολογισμό οι εμπνευστές τους είναι ότι προσπάθησαν να επιβάλλουν τον τρόμο σε ολόκληρη την κοινωνία. Και όλοι γνωρίζουμε ότι ακόμα και αυτός ο στόχος απέτυχε.


ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ

Να σποσυρθεί το άρθρο 24 παρ. 2 για το ΤΑΙΠΕΔ

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΤΑΙΠΕΔ


Δελτίο Τύπου 13/3/2015

Με το άρθρο 24 παρ. 2 σε άσχετο νομοσχέδιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ, που αφορά σε ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών, όχι μόνο δεν καταργείται το ΤΑΙΠΕΔ αλλά αντίθετα η ΕΤΑΔ ΑΕ - στην οποία ανήκουν όλα τα ακίνητα του δημοσίου, συμπεριλαμβανομένων και των Ολυμπιακών Ακινήτων και η περιουσία του ΕΟΤ - απορροφάται από το ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο 3986/2011 του ΤΑΙΠΕΔ, όπως ισχύει σήμερα, προβλέπεται η αξιοποίηση, συμπεριλαμβανομένης και της πώλησης, των ακινήτων που περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου το αντίτιμο να δοθεί στην εξόφληση του χρέους.
Στο ίδιο άρθρο 24 παρ. 1 καταργείται μεν η Παράκτιο Μέτωπο ΑΕ αλλά όλο σχεδόν το παράκτιο μέτωπο Σαρωνικού έχει περιέλθει με την παράγραφο 2 στο ΤΑΙΠΕΔ, καθώς ανήκει στην ΕΤΑΔ ΑΕ.
Όσοι αγωνιστήκαμε μαζί και με τον ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση κατά της εκποίησης της δημόσιας περιούσιας από το ΤΑΙΠΕΔ δεν αποδεχόμαστε τα τετελεσμένα. Καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει το άρθρο 24 παρ. 2 .


Πληροφορίες :
Πορτάλιου Ελένη, 2107512560, portel@central.ntua.gr
Τότσικας Πάνος, 6979145366, ptots@tee.gr

Παρασκευή, 13 Μαρτίου 2015

Έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ κωλοτούμπα;

Της Βασιλικής Σιούτη από εδώ. Έκανε ο Σύριζα κωλοτούμπα ή δεν έκανε; Αν η ερώτηση διατυπωνόταν κάπως αλλιώς, ας πούμε αν έκανε στροφή 180 μοιρών, ίσως θα μπορούσε να απαντηθεί πιο εύκολα.

Γιατί μια στροφή την έχει κάνει, αλλά 180 μοιρών για την ώρα,  δεν τη λες. Αν θα επιλέξει να την ολοκληρώσει ή αν θα επιστρέψει στις θέσεις του, μένει να το δούμε στο επόμενο διάστημα. Το σίγουρο είναι  -έτσι όπως τρέχει ο πολιτικός χρόνος τελευταία-  πως θα το διαπιστώσουμε  πολύ σύντομα.

Προς το παρόν, δεν μπορούμε να πούμε λοιπόν ότι έκανε  κανονική κωλοτούμπα, αλλά ας δούμε τι έκανε και πόσο έχει στρίψει.

Ο πρώτος προγραμματικός στόχος του ΣΥΡΙΖΑ ήταν: «Ακυρώνουμε τα μνημόνια και τους εφαρμοστικούς νόμους». Με την απόφαση της 20ης Φεβρουαρίου του Eurogroup όμως, η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να τα σεβαστεί και να μην τα ακυρώσει. Στο εσωτερικό ακροατήριο  υποστηρίζει ότι δεσμεύτηκε μόνο για τέσσερις μήνες, ερμηνεία που δεν τεκμηριώνεται ωστόσο  από τη συμφωνία . Μένει να διαπιστώσουμε αν στην πορεία η κυβέρνηση αποφασίσει να μην τηρήσει όσα υπέγραψε.

Ο άλλος  βασικός  προγραμματικός  στόχος του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η επαναδιαπραγμάτευση της δανειακής σύμβασης και η διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του χρέους.  Αντί για επαναδιαπραγμάτευση όμως,  κατέληξε να ζητήσει την παράτασή της για τέσσερις  μήνες (και για την ώρα επαναδιαπραγματεύεται  μόνο τα μέτρα του μνημονίου για να κλείσει η αξιολόγηση και να πάρει τη δόση)  ενώ η διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του χρέους,  ούτε καν διατυπώνεται ως αίτημα μετά  τις 25 Ιανουαρίου μέχρι και σήμερα από την ηγεσία της κυβέρνησης.

Ο προεκλογικός ΣΥΡΙΖΑ ήταν κατά των πλεονασμάτων και έλεγε  ότι «Τα δημόσια έσοδα θα προέλθουν από τη φορολόγηση του πλούτου, των καθαρών κερδών, των υψηλών εισοδημάτων, της μεγάλης ακίνητης και της εκκλησιαστικής περιουσίας, από την ακύρωση των προνομίων της ολιγαρχίας και των πολυεθνικών επιχειρήσεων και από την ανάσχεση της ύφεσης της οικονομίας».

Οι επενδύσεις ξένου κεφαλαίου στην Ελλάδα

Από εδώ
Η κρατούσα άποψη είναι πως εξαιτίας της βαθιάς κρίσης που αντιμετωπίζει η Ελλάδα από το έτος 2010, οι επιδόσεις της στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων είναι ανύπαρκτες. Στη βάση αυτή μάλιστα καλλιεργείται η εντύπωση πως θα μπορούσε η ΕΚΤ κυρίως «να τραβήξει την πρίζα από τις ελληνικές τράπεζες».
 
Ας μιλήσουν λοιπόν οι αριθμοί.
 
Οι συνολικές (ακαθάριστες) εισροές κεφαλαίων στη χώρα το έτος 2013 ανήλθαν σε 3,3 δισ. ευρώ, ενώ οι καθαρές εισροές έφθασαν τα 1,9 δισ. ευρώ. 
 
Οι εισροές ΞΑΕ στην Ελλάδα κατά την περίοδο 2003-2013 (σε εκατομμύρια ευρώ)
 

 

2013: Προσωρινά στοιχεία   
2012: Αναθεωρημένα στοιχεία
Πηγή: Τράπεζα της Ελλάδος 2014



Από τον παραπάνω πίνακα φαίνεται πως  οι συνολικές (ακαθάριστες) εισροές ξένων επενδυτικών κεφαλαίων, που στην ουσία αντικατοπτρίζουν την πραγματική επίδοση της χώρας στην προσέλκυση επενδύσεων, σημείωσαν το 2013 γενναία αύξηση, το ίδιο και οι καθαρές εισροές ξένων επενδυτικών κεφαλαίων. (Η διαφορά μεταξύ συνολικών και καθαρών εισροών ΞΑΕ στην Ελλάδα κατά το 2013 αφορούσε κυρίως σε αποπληρωμές δανείων προς τις μητρικές, αλλά και στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου των εδώ θυγατρικών). Φαίνεται λοιπόν πως «τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας (γεωπολιτικά, κλιματολογικά, ιστορικά), η ταχεία προώθηση αντεργατικών μεταρρυθμίσεων (σ.σ. η «μείωση των τιμών παραγωγικών συντελεστών)», η προβλεπόμενη αξιοποίηση – ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και του φυσικού πλούτου (πετρέλαιο, φυσικό αέριο) ενισχύσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον.
 
Στις χώρες με την ισχυρότερη επενδυτική παρουσία στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια συγκαταλέγονται «κλασικές» χώρες εξαγωγής κεφαλαίου, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο και Λουξεμβούργο, η Ολλανδία, και η Ιταλία, ενώ αξιόλογη παρουσία έχουν  η Κύπρος και οι ΗΠΑ.
 
  Περίοδος 2003-2007      
 
                                                                                                                        

Συνολική Αξία: 22.328,2 εκατομμύρια ευρώ 
Πηγή: Τράπεζα της Ελλάδος 2014

Διαβούλευση για τις κατευθύνσεις ενός νέου Ρυθμιστικού σχεδίου στην Αθήνα




ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
ΣΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ, ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΑ ΠΟΛΙΤΩΝ, ΕΝΕΡΓΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ.
Ανοιχτή πρόσκληση - Διαβούλευση για :
'' ΤΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΝΕΟΥ  ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ΄΄

·         Που θα καθορίζει τους άξονες χωρικού - πολεοδομικού σχεδιασμού στην Αθήνα-Αττική,
·         Θα προάγει την υπεράσπιση του δημόσιου χώρου και του φυσικού περιβάλλοντος,
·         Θα αποτελεί οδικό χάρτη για την περιβαλλοντική ανασυγκρότηση, την πολιτιστική κληρονομιά και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της.

ΒΑΣΙΚΟΙ ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ :

- Μαρία Καραμανώφ  Σύμβουλος Επικρατείας, Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας.
- Ελένη Πορτάλιου Καθηγ.Αρχιτεκτονικής Σχολής ΕΜΠ, Μέλος του Κινήματος κατά της υφαρπαγής της Δημόσιας Περιουσίας.
- Πάνος Τότσικας  Αρχιτέκτονας - Πολεοδόμος, Μέλος Επιτροπής Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού.

Παρεμβαίνουν κοινωνικοί και επιστημονικοί φορείς, κινήματα πολιτών, ενεργοί πολίτες της Αθήνας.

Κυριακή 15 Μαρτίου ώρα 11: 00 π.μ στην αίθουσα του ΤΕΕ ( Νίκης 4 - Αθήνα )

Καμία ουσιαστικά θετική διάταξη για το ΕΤΑΑ και τους μηχανικούς στο Σχέδιο Νόμου για τη ρύθμιση ασφαλιστικών και φορολογικών οφειλών

Αναρτούμε άρθρα από το Σχέδιο Νόμου για τη ρύθμιση ασφαλιστικών και φορολογικών οφειλών που κατέθεσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, σημειώνοντας ότι παρά τα λίγα θετικά του δεν έχει καμία σχέση με τις διεκδικήσεις του χώρου των μηχανικών σε σχέση με τα θέματα αυτά. Ενδεικτικά δεν προβλέπεται σε κανένα άρθρο μείωση εισφορών και κατάργηση των ληστρικών αυξήσεων που επιβλήθηκαν με το Μεσοπρόθεσμό (ούτε καν αυτή η επιλογή μικρότερης ασφαλιστικής κατηγορίας που προβλεπόταν για τον ΟΑΕΕ), απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στον απαράδεκτο μηχανισμό του ΚΕΑΟ, το οποίο θέλουν να συνεχίσει να χρησιμοποιείται προς εξόντωση των ασφαλισμένων, οποιαδήποτε αναφορά στην ασφαλιστική ενημερότητα που οδηγεί εκτός επαγγέλματος τις πιο αδύναμες κατηγορίες συναδέλφων και πολλά ακόμα από αυτά για τα οποία αγωνιζόμαστε τα τελευταία χρόνια (ταμείο ανεργίας, διαγραφή οφειλών και μη υποχρέωση εισφορών για όσους δεν είχαν επαρκές εισόδημα κλπ). Το ίδιο και για τα φορολογικά (τέλος επιτηδεύματος, φορολόγηση από το πρώτο ευρώ κλπ). Αν δεν προστεθούν οι ελάχιστες αυτές ρυθμίσεις στο σχέδιο νόμου η κυβέρνηση θα βρει άμεσα απέναντι της το σύνολο των μηχανικών.

Άρθρο 26 – Ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών

1. Το σύνολο των ασφαλιστικών οφειλών προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης πλην ΝΑΤ, οι οποίες κατέστησαν ληξιπρόθεσμες την 1η/2ου/2015, υπάγεται σε ρύθμιση, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη προς την αρμόδια υπηρεσία του οικείου Φορέα. Η αίτηση για υπαγωγή προς τον οικείο φορέα ασφάλισης, υποβάλλεται μέχρι την 30η/4ου/2015. Στην παρούσα ρύθμιση δύναται να υπαχθούν μετά από αίτησή τους, οφειλέτες που έχουν ήδη υπαχθεί σε υφιστάμενες ρυθμίσεις.
2. Για φυσικά πρόσωπα που έχουν διακόψει την επαγγελματική δραστηριότητά τους καθώς και για ασφαλισμένους του ΕΤΑΑ που ασκούν το ελεύθερο επάγγελμα, σε περίπτωση αποδεδειγμένου μηδενικού εισοδήματος κατά το έτος χρήσης 2014, μη συμπεριλαμβανομένων επιδομάτων ανεργίας και προνοιακών παροχών, αναστέλλεται μετά από αίτησή τους το σύνολο των εισπρακτικών μέτρων και διώξεων κατά του οφειλέτη για περίοδο 12 μηνών, μετά την πάροδο των οποίων υπάγεται στη ρύθμιση της παρ.1, με αίτηση που υποβάλλεται προς τον οικείο φορέα ασφάλισης μέχρι την 31η /3ου/2016.
3. Προϋπόθεση για την υπαγωγή στην παρούσα ρύθμιση είναι η καταβολή των τρεχουσών εισφορών από την 1η/02ου/2015 και εφεξής.
4. Η ρύθμιση του ποσού της οφειλής, γίνεται μέχρι και σε 100 μηνιαίες δόσεις. Σε κάθε περίπτωση το ελάχιστο ποσό της μηνιαίας δόσης για τις ρυθμιζόμενες ασφαλιστικές οφειλές, δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο των 50 ευρώ.
5. Το σύνολο της οφειλής που υπάγεται στην παρούσα ρύθμιση (κύρια οφειλή και προσαυξήσεις) κεφαλαιοποιείται τον προηγούμενο της ρύθμισης μήνα σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 2. Όταν το ύψος της οφειλής είναι άνω των 5.000 ευρώ, αυτή προσαυξάνεται εφεξής με 0,25 % μηνιαίως, χωρίς οποιαδήποτε άλλη προσαύξηση, επιβάρυνση ή ποινή. Για ύψος οφειλής έως 5.000 ευρώ δεν επιβάλλεται μηνιαία προσαύξηση. Στους οφειλέτες που υπάγονται στην παρούσα ρύθμιση χορηγείται έκπτωση επί των προσαυξήσεων και πρόσθετων τελών, εξαιρουμένων των αυτοτελών προστίμων, ως ακολούθως:
i. Εφάπαξ καταβολή οφειλής, έκπτωση 100%.

Πέμπτη, 12 Μαρτίου 2015

Έκθεση – κόλαφος για το ελληνικό χρέος: Το 92% των δανείων από το 2010 έχει επιστραφεί στους πιστωτές!

Από εδώ, του Λ. Βατικιώτη

Πιστωτές κερνούν, πιστωτές …πίνουν
Πλήρη απομυθοποίηση της περιλάλητης γενναιοδωρίας των πιστωτών μας, οι οποίοι την στιγμή που η Ελλάδα κινδύνευε έβαλαν βαθιά το χέρι στην τσέπη και την έσωσαν, όπως ισχυρίζεται η επίσημη αφήγηση, αποτελεί έκθεση βρετανικής Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης (Εδώ η σχετική έκθεση). Με βάση την ίδια αφήγηση, που κυριαρχεί στις στήλες όχι μόνο του λαϊκίστικου γερμανικού (βλ. Μπιλντ) αλλά και σημαντικού μέρους του ελληνικού Τύπου, το κίνητρο των δανειστών μας δεν ήταν άλλο από την ανιδιοτελή αλληλεγγύη. Κι έτσι κι εμείς, οφείλουμε τώρα αφού εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας να φανούμε τυπικοί με τις υποχρεώσεις μας και να επιστρέψουμε τα χρήματα που όλοι μαζί υποτίθεται πως δανειστήκαμε…
Τίποτε απ’ όλα αυτά δεν αντιστοιχεί στην αλήθεια, αναφέρει σε μια καλά τεκμηριωμένη έκθεση, που κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες με τίτλο «6 κρίσιμα σημεία για το ελληνικό χρέος και τις επερχόμενες εκλογές», η βρετανική οργάνωση Jubilee Debt Campaign. Να τονίσουμε ότι από το 2010 ακόμη η συγκεκριμένη οργάνωση είχε προειδοποιήσει για την μεροληψία και την κρυφή ατζέντα των προγραμμάτων δανειοδότησης στην Ελλάδα. «Επαναλαμβάνονταν λάθη που είχαν γίνει στις αναπτυσσόμενες χώρες τις δεκαετίες του 1980 και του 1990» αναφέρει χαρακτηριστικά. Με βάση την τωρινή της έκθεση, εν συντομία, το 92% των χρημάτων που δανειστήκαμε από την Τρόικα από το 2010 μέχρι σήμερα έχει επιστρέψει στους πιστωτές!
Στις τσέπες τους ξανά το 92%!
Το συνολικό ποσό που έχει εισρεύσει, τυπικά, στην Ελλάδα από το ΔΝΤ, την ΕΕ και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα από τον Μάιο του 2010, όταν ο Γ. Παπανδρέου με την παρέα του υπέγραφαν το πρώτο Μνημόνιο του ξεπουλήματος, μέχρι τέλος του 2014, ήταν 252 δισ. ευρώ, σε ένα σύνολο χρέους που στα τέλη του 2014 έφτανε στα 317 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 252 δις ευρώ που χρεώθηκαν στα βιβλία του ελληνικού Οργανισμού Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους, 149,2 δις. ευρώ (δηλαδή η μερίδα του λέοντος) κατευθύνθηκαν στην αποπληρωμή παλιότερων χρεών. 48,2 δις. ευρώ διατέθηκαν για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών στο πλαίσιο του Προγράμματος ανταλλαγής ομολόγων τον Φεβρουάριο του 2012 και 34,5 δις. ευρώ ήταν τα διάφορα «γλυκαντικά» που δόθηκαν στους ιδιώτες κατόχους ομολόγων για να συμμετάσχουν στην αναδιάρθρωση. Άθροισμα όλων αυτών, 231,9 δις. ευρώ ή το 92% των χρημάτων που δανείστηκε η Ελλάδα για να σωθεί, υποτίθεται. Αυτό που στην πραγματικότητα συνέβη ωστόσο είναι ο υπερδανεισμός της Ελλάδας κι η βαθύτερη υποδούλωση της στους δανειστές, μέσω της κρατικοποίησης του δημόσιου χρέους!
Table 1

Αποφάσεις της Δ.Ε. του ΤΣΜΕΔΕ που ενδιαφέρουν τα μέλη του

Από την ΠΕΔΜΕΔΕ

Η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΣΜΕΔΕ κατά τη συνεδρίαση της 9-3-2015 έλαβε τις κάτωθι αποφάσεις που διευκολύνουν τους ασφαλισμένους:
1. Δημιουργία διακικτυακής εφαρμογής που θα υποστηρίζει την:
-Έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας για εταιρείες που καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές μισθωτών υπηρεσιών ανά μήνα 
-Έκδοση βεβαίωσης εταιρείας με στελέχωση (ΜΕΕΠ)
-Έκδοση βεβαίωσης εταιρείας ή ατομικής επιχείρησης περί μη απασχόλησης μισθωτών μηχανικών με υποβολή υπεύθυνης δήλωσης
Εδώ η σχετική εισήγηση
2. Δημιουργία διαδικτυακής εφαρμογής που θα υποστηρίζει την άμεση ενημέρωση των ασφαλισμένων σχετικά με το οφειλόμενο χρονικό τους διάστημα και το ποσό οφειλής τους, καθώς και την έκδοση κωδικού για την αμεσότητα πληρωμής των ασφαλιστικών οφειλών τους στην τράπεζα
Εδώ η σχετική εισήγηση
3. Την ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων διακανονισμού
Εδώ η σχετική εισήγηση
4. Ενημέρωση των συνταξιούχων του Ταμείου σχετικά με τις βεβαιώσεις για φορολογική χρήση
Εδώ η σχετική ανακοίνωση

Η επιτροπή Κυριτσάκη ανέβαλε τη λειτουργία της μετά την απόφαση της Δε του ΤΕΕ 10.3.2015


Ενημέρωση από τον εκπρόσωπο μας στη ΔΕ του ΤΕΕ Γ. Πάνου

Κατα τη συζήτηση του 4ου θέματος της ημερήσιας διάταξης της ΔΕ της 10.3.2015 έγινε ενημέρωση από τον αναπληρωτή εκπρόσωπο του ΤΕΕ στην επιτροπή συνάδελφο Η/Μ, Θόδωρο Παπαδόπουλο, για τις εργασίες της επιτροπής που φέρει τον τίτλο «ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ  ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΩΝ  ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ  ΓΙΑ  ΤΗΝ  ΑΣΚΗΣΗ  ΤΟΥΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ,  ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ,  ΤΟΠΟΓΡΑΦΟΥκαι  συναφών  επαγγελμάτων  σύμφωνα  με  τις  διατάξεις  της  υποπαραγράφου  ΙΓ.12  τηςπαραγράφου ΙΓ του άρθρου 1 του ν. 4254/2014» και στην οποία προεδρεύει ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού κος Κυριτσάκης.

Κατά την ενημέρωση, ο συνάδελφος Θ. Παπαδόπουλος δεν παρουσίασε κανένα συγκεκριμένο έγγραφο από τις εργασίες της επιτροπής, παραδέχτηκε ωστόσο πως το σχέδιο Π.Δ. η σύνταξη του οποίου αποτελεί και το αντικείμενο της επιτροπής  είναι σε προχωρημένο στάδιο αλλά όχι σε τελικό στάδιο και επίσης πως κατά την εκτίμησή του δεν ήταν ακόμα η στιγμή για να ενημερωθεί αναλυτικά η ΔΕ του ΤΕΕ.

Μετά από παρέμβασή μου στην οποία ζητήθηκε από τη ΔΕ να πάρει απόφαση με αίτημα την άμεση αναστολή της λειτουργίας της επιτροπής Κυριτσάκη καθώς επίσης και για να δοθούν άμεσα όλα τα πρακτικά της επιτροπής στη ΔΕ του ΤΕΕ ώστε να ενημερωθεί για την μέχρι τώρα λειτουργία της, αίτημα που υποστήριξαν επίσης με παρεμβάσεις τους οι παρεστάμενοι εκπρόσωποι φορέων Αντώνης Μαούνης, πρόεδρος του Τμήματος Αττικής του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων, καθώς και ο Νίκος Φιντικάκης, μέλος του Κ.Σ. της UIA (Διεθνής Ενωση Αρχιτεκτόνων) όπως επίσης και πολλά ακόμη μέλη της ΔΕ, η απόφαση πάρθηκε ομόφωνα (απουσίαζε ο εκπρόσωπος της Πανεπιστημονικής) με την παράλληλη δέσμευση της ΔΕ για επαναλειτουργία του συντονιστικού των επιστημονικών και εκπαιδευτικών φορέων η οποία είχε παγώσει καθώς και συγκρότηση επιτροπής με ευθύνη του ΤΕΕ.

Μετά την απόφαση αυτή της ΔΕ, μας ανακοινώθηκε σήμερα  (προφωρικά προς το παρόν) πως η επιτροπή Κυριτσάκη στη συνεδρίασή της στις 11.3.2015 αποφάσισε να κάνει αποδεκτή την απόφαση της ΔΕ του ΤΕΕ και ανέβαλε τη λειτουργία της για 2 βδομάδες.

Παραμένει ωστόσο σε εκκρεμότητα το ζήτημα που επίσης θέσαμε στη ΔΕ του ΤΕΕ, της ανάγκης για άμεση αναστολή με νομοθετική ρύθμιση της Υποπαραγράφου ΙΓ.12 του εφαρμοστικού μνημονιακού νόμου 4254/2014 έως ότου το ΤΕΕ και οι επιστημονικοί και εκαπαιδευτικοί φορείς των μηχανικών καταλήξουν σε σχετική πρόταση. Την ευθύνη αυτή την έχει η κυβέρνηση και θα επρέπει να ενεργήσει άμεσα προς αυτή την κατεύθυνση.