Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2016

Αποκαλυπτικό έγγραφο ΥΠΟΙΚ: Νέο μισθολόγιο με... δημιουργική λογιστική, πιστό στις επιταγές των δανειστών για περικοπές



Το ergasianet.gr παρουσιάζει έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών που δείχνει καθαρά ότι το νέο μισθολόγιο για το Δημόσιο στοχεύει στη ακόμη μεγαλύτερη μείωση της μισθολογικής δαπάνης κι είναι προσηλωμένο πλήρως στον στόχο της λεγόμενης δημοσιονομικής προσαρμογής. Αφορά στην τετραετία 2016-19, και σύμφωνα με αυτό η καθαρή εξοικονόμηση από την εφαρμογή του νέου μισθολόγιου θα είναι της τάξεως των 682.158.699 ευρώ, που σημαίνει ότι κατά αυτό το ποσό θαμειωθεί και η αντίστοιχη μισθολογική δαπάνη για το Δημόσιο με τα προφανή που αυτό συνεπάγεται.

Από το Γιώργη Χρήστου

Το έγγραφο αυτό, στο πρωτότυπο αγγλικό κείμενο, έχει μια σημείωση που δείχνει και κατά πόσο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ... αποφασίζει μόνη της, όπως πολλές φορές ισχυρίζονται μέλη της, και όχι... έπειτα από έγκριση των δανειστών: αναγράφει πάνω αριστερά: «Ο υπολογισμός έχει γίνει αποδεκτός από τους θεσμούς στο πλαίσιο μεταρρύθμισης του μισθολογίου με δημοσιονομικάουδέτερο τρόπο» (πλήρης κατάρρευση των σχετικών ισχυρισμών!!!).

Υπενθυμίζεται πως ο ίδιος ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης, από βήματος Βουλής κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου και σε μια κόντρα του με τους βουλευτές, του Ποταμιού Χάρη Θεοχάρη και της ΝΔ Κωστή Χατζηδάκη, σημείωσε ότι με το νέο μισθολόγιο θα υπάρξει καθαρή εξοικονόμηση πόρων για το Δημόσιο την 4ετία 2016-2019, ύψους 682 εκατ. ευρώ. Και προφανώς, είπε αυτό το νούμερο, έχοντας υπόψη του το συγκεκριμένο έγγραφο και το «ναι» των δανειστών.

Σε γενικές γραμμές, το μισθολόγιο και της παρούσας κυβέρνησης οδηγεί τους δημόσιους υπαλλήλους σε περαιτέρω φτωχοποίηση, όπως και το προηγούμενο της κυβέρνησης Παπανδρέου (Ν. 4024/2011), και σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για μισθολόγιο πραγματικών αυξήσεων. Θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι... δημιουργική λογιστική!

Στον πίνακα που δημοσιεύει το ergasianet.gr, αναφέρονται οι 4 υποθέσεις που έγιναν αποδεκτές από τους «θεσμούς» και βάσει αυτών θα εφαρμοστεί το νέο μισθολόγιο:
  1. Υλοποίηση του νέου μισθολογίου από 1-1-2016 ( λαμβάνοντας υπόψη τον «παγωμένο» χρόνο υπηρεσίας)
  2. Εξελίξεις των μισθών με βάση το νέο μισθολόγιο από 1-1-2018 ( χωρίς αναγνώριση των 2 ετών.
  3. Διατήρηση της νέας προσωπικής διαφοράς, προσαρμοσμένης προς τα κάτω σε ποσό ίσο με οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση του βασικού μισθού
  4. Σταδιακή εφαρμογή οποιασδήποτε πιθανής αύξησης ( περίοδος 4 ετών).


Από την πρώτη υπόθεση και από την πρώτη γραμμή του πίνακα, βλέπουμε ότι το κόστος του νέου μισθολογίου μέχρι το 2019 θα είναι, χωρίς την αύξηση του επιδόματος προϊσταμένων, ΣΥΝΟΛΙΚΑ σε1.067.988.823 ευρώ. Το ποσό αυτό κατανέμεται στα 4 χρόνια από 106.798.882, συν την δαπάνη του προηγούμενου έτους. Αυτό:
  1. Δείχνει ότι θα υπάρξουν αυξήσεις στους βασικούς μισθούς – κυρίως σε αυτούς που «ξεπαγώνουν» και κατατάσσονται στους βαθμούς με βάση τα χρόνια προϋπηρεσίας. Αυτές οι αυξήσεις θα είναι μικρότερες όμως από το «ξεπάγωμα» του υπάρχοντος μισθολογίου, αφού η αντίστοιχη δαπάνη του υπάρχοντος είναι περίπου 1,5 δισ. ευρώ (γραμμές 1 και 2 του πίνακα κάτω από την «Εξοικονόμηση»).
  2. Οι δαπάνες του νέου μισθολογίου κατανέμονται ισόποσα στα 4 χρόνια, ήτοι και οποιαδήποτε αύξηση θα κατανεμηθεί ισόποσα στα 4 χρόνια. Άρα, οι υπάλληλοι θα καταταχθούν στους νέους βαθμούς, αλλά -ακόμα και αν πάρουν αύξηση λόγω της κατάταξης- δε θα την πάρουν πραγματικά αμέσως, αλλά μέχρι το 2019 σταδιακά (σ.σ.: αυτό μπορεί να συντελεί και τη... νέα προσωπική διαφορά).

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ
με το δεδομένο ότι η σύγκριση γίνεται σε επίπεδο βασικού μισθού και πως τα ποσά αυτά υπολογίζονται πάνω στους βασικούς μισθούς και στα αντίστοιχα θεσμοθετημένα επιδόματα (γάμου, τέκνων κ.λπ.) και όχι στο μισθό που παίρνει κάποιος υπάλληλος αυτή τη στιγμή που περιλαμβάνει και την προσωπική διαφορά:
Σημερινός βασικός: 1.250 ευρώ.
Προσωπική διαφορά του υπάρχοντος μισθολογίου: 230 ευρώ.
Νέος βασικός μισθός: 1.450 €
ΝΕΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ: 1.450-1.250 = 200 ευρώ.
Η νέα προσωπική διαφορά είναι αυτή από την οποία θα αφαιρούνται οποιεσδήποτε αυξήσεις μέχρι το 2019 και θα κινείται μειούμενη, παράγοντας ουσιαστικά κέρδος από το 2018 και μετά, όπως φαίνεται και από τη γραμμή 4 του πίνακα κάτω από το «Εξοικονόμηση». Από το 2018 και μετά, δε, θα επιχειρηθεί να δοθούν οι πρώτες αυξήσεις λόγω αλλαγής κλιμακίου.

Να σημειωθεί πως η σημερινή προσωπική διαφορά τελειώνει έτσι κι αλλιώς το 2016. Όπως φαίνεται, όμως, θα πάει... στα αζήτητα, με αποτέλεσμα οι μειώσεις των πραγματικών μισθών όσων την έπαιρναν με το νέο μισθολόγιο να είναι... τεράστιες!!! Σε αυτό, συνηγορούν και όλες οι άλλες υποθέσεις, δηλαδή ότι από το 2018 θα γίνουν οι πρώτες εξελίξεις των μισθών, ότι η νέα προσωπική διαφορά θα κινείται μειούμενη και θα απορροφά οποιεσδήποτε αυξήσεις κι ότι η συνολική εφαρμογή θα γίνει σε 4 χρόνια.

ΚΟΣΤΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Στην πρώτη γραμμή, αναφέρεται ότι το κόστος του νέου μισθολογίου (νέος βασικός μισθός, νέα κατάταξη και «νόμιμα» επιδόματα) θα κατανεμηθεί σε 4 χρόνια. Κάθε χρονιά περιλαμβάνει το ίδιο ποσό συν αυτό της προηγούμενης χρονιάς. Άρα το 2016, θα γίνει η νέα κατάταξη και όποιοι ωφεληθούν από αυτοί (αυτοί που «ξεπαγώνουν» σε αυτό) μέχρι το 2019 θα πάρουν σε ποσοστό 25% τη χρονιά το ποσό της αύξησης του βασικού μισθού.

Στη δεύτερη γραμμή, υπάρχει το ποσό της αύξησης του επιδόματος προϊσταμένων, το οποίο είναι 24.800.000 ευρώ και παραμένει σταθερό κάθε χρονιά. Αυτό πρακτικά μπορεί να σημαίνει ότι δεν πρόκειται να γίνουν κρίσεις μέσα σε αυτή την τετραετία παρά μόνο οι αρχικές για αυτό και το ποσό παραμένει σταθερό.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:
Σημερινός βασικός: 1.250 ευρώ.
Προσωπική διαφορά του υπάρχοντος μισθολογίου: 230 ευρώ.
Νέος βασικός μισθός: 1.450 ευρώ.
ΝΕΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ: 1.420 – 1.250= 200 ευρώ.
Αύξηση από επίδομα προϊσταμένου: 20 ευρώ.
Τα 200 ευρώ της νέας προσωπικής διαφοράς θα τα πάρει ο συγκεκριμένους προϊστάμενος τμηματικά: 50 το 2016, αλλά 50 το 2017 ( 50+50), άλλα 50 το 2018 (50+ 50+50), άλλα 50 το 2019 (50+50+50+50).

Την αύξηση του επιδόματος προϊσταμένου θα την πάρει εφάπαξ και είναι 20 ευρώ. Δηλαδή ως προϊστάμενος θα κοστίζει 20 ευρώ το 2016, 20 ευρώ το 2017, 20 ευρώ το 2018, 20 ευρώ το 2019, και για αυτό και τα ποσά της γραμμής 2 παραμένουν σταθερά.

Ωστόσο, από το 2018 ο προϊστάμενος θα πρέπει να αλλάξει για πρώτη φορά κλιμάκιο. Αυτή την αύξηση, π.χ. 22 ευρώ, δε θα την πάρει. Θα του την αφαιρέσουν από τη νέα προσωπική διαφορά, οπότε «λογιστικά» θα έχει η κυβέρνηση πρώτη φορά «κέρδος» από αυτό το 2018.

Στην τρίτη γραμμή, υπάρχει το ποσό από τις εξελίξεις των μισθών λόγω αλλαγής κλιμακίου που θα ξεκινήσει από το 2018. Επειδή αυτές οι αυξήσεις θα απορροφηθούν από τη νέα προσωπική διαφορά (ουσιαστικά μείωση), για αυτό και στην γραμμή 4 στο πιο κάτω τμήμα του πίνακα κάτω από τον τίτλο «Εξοικονόμηση», το 2018 είναι η πρώτη χρονιά που υπάρχει εγγραφή εκεί περίπου με το ίδιο ποσό).

Στην τέταρτη γραμμή, «ομολογείται» ότι ο μισθός θα συνδέεται με την απόδοση και μάλιστα σε ποσοστό 15% επί του βασικού μισθού. Η σύνδεση θα αρχίσει από το 2018, καθώς χρειάζονται δύο συνεχόμενες αξιολογήσεις με άριστα για αυτό. Το ποσό της δαπάνης μένει σταθερό και για το 2019, άρα δεν θα ξαναγίνουν αυξήσεις λόγω σύνδεσης με την απόδοση και το ποσό εκτιμάται στο 15% Χ 320.396.647=45.759.994.

Το πιο πιθανό είναι αυτού του τύπου οι αυξήσεις να συνδέονται με πιο γρήγορη εξέλιξη μέσα στα κλιμάκια, και όχι με χρηματικό μπόνους ή επίδομα, για αυτό και θα γίνουν την χρονιά ( 2018) που θα υπάρξουν οι πρώτες αλλαγές κλιμακίων και θα παραμείνουν σταθερές για δυο χρόνια ( 2018- 2019).


ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (ΣΥΓΚΡΙΝΟΜΕΝΟ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΔΑΠΑΝΗ)

Στην πρώτη γραμμή, υπάρχει η εξοικονόμηση από την μη-υλοποίηση του «ξεπαγώματος» από βαθμό σε βαθμό και στη δεύτερη γραμμή υπάρχει η εξοικονόμηση από την μη υλοποίηση της μισθολογικής εξέλιξης μέσα στον ίδιο βαθμό του υπάρχοντος μισθολογίου. Αφού, λοιπόν, ομολογείται ότι αυτά τα ποσά είναι της τάξης του 1,5 δισ. συνολικά για την τετραετία, είναι προφανές ότι το νέο μισθολόγιο είναι μισθολογικά χειρότερο από το υπάρχον. Επίσης ομολογείται ότι -ενώ η κυβέρνηση είχε την υποχρέωση να το «ξεπαγώσει»- προτίμησε ένα νέο που θα έχει μικρότερες δαπάνες για το Δημόσιο, μένοντας πιστή στη δημοσιονομική προσαρμογή.

Στην τρίτη γραμμή, οι ιθύνοντες του υπουργείου Οικονομικών ξαναθυμούνται κάτι που είχε περάσει στα... αζήτητα: το υπάρχον μισθολόγιο έλεγε ότι το 2017 που θα έχουμε πετύχει τους δημοσιονομικούς στόχους, θα έπαιρναν όλοι…μπόνους!!!!! Αυτό, άμεσα, θα σήμαινε αύξηση για τους δημόσιους υπαλλήλους, κάτι που ούτε η κυβέρνηση ούτε οι δανειστές θέλουν.

Στην τέταρτη γραμμή, υπάρχει η εξοικονόμηση από το γεγονός του ότι οποιοδήποτε αύξηση προκύπτει από τη μισθολογική εξέλιξη θα «αφαιρείται» από τη νέα προσωπική διαφορά, οπότε δεν θα «φαίνεται» για αυτό και αυτό ξεκινάει από το 2018, χρονιά των πρώτων αλλαγών κλιμακίων.

Στο τέλος, βάσει του πίνακα, μας λένε πού θα πάνε αυτά τα λεφτά της εξοικονόμησης: Σε νέες προσλήψεις με αναθεωρημένο τον κανόνα 1:5 και σε «μπόνους» στους άριστους και στους προϊσταμένους.

Συμπερασματικά από την ανάγνωση του πιο πάνω πίνακα και μόνο προκύπτουν τα εξής:
  1. Το «νέο μισθολόγιο» είναι σημαντικά φθηνότερο για την κυβέρνηση και τους «θεσμούς», για αυτό άλλωστε εγκρίθηκε κιόλας. Αν απλά «ξεπάγωνε» το υπάρχον μισθολόγιο - φτωχολόγιο, τα πράγματα τουλάχιστον μισθολογικά θα ήταν καλύτερα για τους μισθοδοτούμενους του Δημοσίου.
  2. Η κυβέρνηση ως κύριο στόχο έχει τη μείωση της μισθολογικής δαπάνης για το Δημόσιο και για αυτό «κρύβεται» πίσω από λογιστικά τρικ και προσπαθεί να παραπλανήσει ουσιαστικά, λέγοντας ότι θα δώσει και αυξήσεις. Αυξήσεις οι οποίες ήταν προδιαγεγραμμένες από το υπάρχον μισθολόγιο και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερη τάξη μεγέθους από ό,τι αυτές που πιθανά να δοθούν τώρα - βέβαια… δε θα δοθούν τώρα αλλά σε βάθος... τετραετίας!
  3. Το νέο μισθολόγιο συνδέει το μισθό με την απόδοση και την αξιολόγηση. Αν δεχτούμε ότι ο νέος νόμος για την αξιολόγηση θα κινείται απ' ό,τι φαίνεται στο ίδιο ύφος με αυτόν του Μητσοτάκη, που ο κόσμος της εργασίας τον τσάκισε στην πράξη, μπορούμε να φανταστούμε και πως και ποιοι θα παίρνουν αυτές τις πολυπόθητες αυξήσεις λόγω εξαιρετικής απόδοσης, σ' ένα Δημόσιο πλήρως αποδιοργανωμένο χωρίς οργανογράμματα και περιγραφή θέσεων, με τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό που τελεί μόνιμα υπό την μνημονιακή επιτήρηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου