Παρασκευή 22 Απριλίου 2016

Ψήφισμα της ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής για την μετεγκατάσταση των Υπουργείων στην Καπναποθήκη Κεράνη

Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. ΑΤΤΙΚΗΣ
ΕΝΩΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ 
ΑΧ. ΠΑΡΑΣΧΟΥ 98-100, 114 75 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ:210 64.64.282           FAX:210 64.61.296  e-mail: emdydasattikis@tee.gr URL: www.emdydas-attikis.gr
                                                                  
Αθήνα 21 Απριλίου 2016
Αρ. Πρωτ. : 4303                                                            
Ψήφισμα
Σχετικά με τη μετεγκατάσταση των Υπουργείων Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Οικονομικών
στο κτίριο των πρώην Καπναποθηκών Κεράνη
Η ΕΜΔΥΔΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ εκφράζει την αντίθεσή της στη δρομολογούμενη μεταστέγαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας και του Υπουργείου Οικονομικών, στο κτίριο των πρώην Καπναποθηκών Κεράνη, επί της οδού Θηβών 196-198 στην περιοχή Αγ. Ιωάννη Ρέντη.
Στο παρελθόν έχει γίνει πολλές φορές απόπειρα στέγασης Δημόσιων Υπηρεσιών στο συγκεκριμένο κτίριο (ΥΠΕΧΩΔΕ, Υπουργείο Πολιτισμού, Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, Υπουργείο Οικονομικών, Δικαστήρια Πειραιά), σε κάθε περίπτωση όμως είχε κριθεί ακατάλληλο για μια σειρά από λόγους. Όπως είχε επισημάνει με ψήφισμά του το 10ο Συνέδριο της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ το 2007:
·         Διαπιστώνονταν αναιτιολόγητες μεταβολές σε σχέση με την αρχική στατική μελέτη που είχε κατατεθεί στην πολεοδομία και συγκεκριμένα δεν φαινόταν να έχουν υλοποιηθεί οι ενισχύσεις στα υποστυλώματα και η κατασκευή νέων στοιχείων ακαμψίας από οπλισμένο σκυρόδεμα.
·         Δεν διέθετε φυσικό αερισμό και φωτισμό σύμφωνα με τις απαιτήσεις του κτιριοδομικού κανονισμού.
·         Παραβίαζε τη σχετική κτιριοδομική διάταξη για το ελάχιστο ελεύθερο ύψος που προβλεπόταν στα 2,40m.
·         Παραβιαζόταν ο κτιριοδομικός κανονισμός για τους χώρους Η/Μ εγκαταστάσεων (λεβητοστάσιο κλπ.).
·         Η μελέτη έμμεσου αερισμού είχε βασιστεί στην παραδοχή για στέγαση 1.300 υπαλλήλων ενώ από την αρχιτεκτονική μελέτη το κτίριο προβλεπόταν να στεγάσει 3.500 υπαλλήλους.
·         Δε διέθετε τους απαιτούμενους από την νομοθεσία χώρους στάθμευσης, γεγονός που ακύρωνε τις παραδοχές της κυκλοφοριακής μελέτης του κτιρίου.
·         Δεν είχε εκπονηθεί καμιά περιβαλλοντική - κυκλοφοριακή μελέτη για τη επιβάρυνση που θα επέφερε η λειτουργία του στη γύρω περιοχή.
·         Υπήρχε σοβαρό πρόβλημα πρόσβασης υπαλλήλων και συναλλασσόμενου κοινού αφού το κτίριο δεν εξυπηρετείτο από κανένα μέσο σταθερής τροχιάς (Μετρό, Ηλεκτρικός, Τραμ).
Η αγορά, η μετασκευή, η πώληση και οι μεθοδεύσεις για τη χρήση του συγκεκριμένου ακινήτου αποτελούν διαχρονικό σκάνδαλο. Το 1998 η αγορά του κόστισε στο Ελληνικό Δημόσιο περί τα 35 εκ. ευρώ, ενώ ακόμη περισσότερα στοίχισε η μετασκευή και οι αλλεπάλληλες τροποποιήσεις του μετά τις συνεχείς διαπιστώσεις ακαταλληλότητάς του. Το 2011 περνάει στην κατοχή του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ το 2014 ξεπουλιέται μαζί με άλλα 10 δημόσια κτίρια-φιλέτα στον όμιλο της Εθνικής Τράπεζας, έναντι συνολικού τιμήματος 115 εκ. ευρώ και για τα 11 ακίνητα. Η αγοραπωλησία έγινε με τη μέθοδο sale and lease back, που σημαίνει ότι το κράτος υποχρεώνεται να καταβάλει ενοίκιο 2,7 εκ. ευρώ το χρόνο και για τα επόμενα 20 χρόνια, ανεξάρτητα αν το χρησιμοποιεί ή όχι.
Σήμερα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, αντί να προχωρήσει άμεσα στην ακύρωση της ζημιογόνας για το δημόσιο συμφέρον σύμβασης, προχωράει ένα βήμα παρακάτω: ψάχνει εναγωνίως να βρει υπηρεσίες να στεγάσει σε αυτό, με την επίφαση ότι «το κράτος πληρώνει για τον Κεράνη, άρα πρέπει να εκμεταλλευτεί το κτίριο», ξεπλένοντας συνειδητά τις εγκληματικές αμαρτίες των προηγούμενων κυβερνήσεων και του ΤΑΙΠΕΔ.
Πέραν όμως των ανωτέρω, σήμερα υπάρχουν αναπάντητα ερωτήματα για τα οποία η πολιτική ηγεσία των δύο προς μεταφορά Υπουργείων δεν έχει δώσει πειστικές απαντήσεις:
·      Υπάρχουν πορίσματα των Επιτροπών Παρακολούθησης και Παραλαβής του Έργου που να πιστοποιούν ότι το κτίριο, μετά και από τόσες επεμβάσεις και μετατροπές σε αυτό, είναι κατάλληλο και ασφαλές από πλευράς στατικής επάρκειας, πυροπροστασίας και υγείας για εργαζόμενους και επισκέπτες;
·      Έχει εξεταστεί από εμπειρογνώμονες του ΤΕΕ ο φάκελος του κτιρίου "ως κατασκευάσθη", σε αντιπαραβολή με τις υφιστάμενες οικοδομικές άδειες, και έχει ελεγχθεί για τυχόν ανακολουθίες;
·      Πληροί το κτίριο, τύποις και ουσία, τις προδιαγραφές για την εγκατάσταση αυτής της χρήσης (επιτελική δημόσια διοίκηση);
·      Έχουν διερευνηθεί με κυκλοφοριακή-συγκοινωνιακή μελέτη οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη εν λόγω χωροθέτηση και λειτουργία;
·      Ποιος ο σχεδιασμός για την μετακίνηση, από και προς το κτίριο, εργαζομένων και επισκεπτών καθημερινά και στο διηνεκές, δεδομένης της αδυναμίας πρόσβασης σε αυτό με μέσα σταθερής τροχιάς; (μέσος χρόνος μετάβασης από το σταθμό Μετρό «Αιγάλεω» στο κτίριο, με λεωφορείο ~45 λεπτά). Έχει υπολογιστεί το κόστος της μετακίνησης, σε ανθρωποώρες και χρήμα, που μετακυλίεται στους εργαζομένους και στους επισκέπτες;
·      Έχει εκπονηθεί λειτουργικό-κτιριολογικό πρόγραμμα; Και αν ναι, σε πόσες θέσεις εργασίας αφορά, στο πλαίσιο και της επανεξέτασης των Οργανισμών των δύο Υπουργείων;
·      Έχουν συνταχθεί τα χρονοδιαγράμματα και έχει υπολογιστεί το κόστος: 
-     συντήρησης/αποκατάστασης φθορών/δοκιμαστικής λειτουργίας
-     μεταφοράς των υπηρεσιών
-     λειτουργίας και συντήρησης σε βάθος χρόνου
σε διαδικασίες, χρόνο και χρήμα και ποιος, κατά περίπτωση, το επωμίζεται;
·      Υπάρχουν καταγεγραμμένες μελέτες σκοπιμότητας και οικονομοτεχνικές μελέτες, λαμβάνοντας υπόψη και τα παραπάνω ερωτήματα, που να καταλήγουν στο ότι η μετεγκατάσταση στο συγκεκριμένο κτίριο είναι η βέλτιστη λύση; Έχουν εξεταστεί εναλλακτικά άλλα δημόσια (π.χ. κτίρια που ανήκουν σε ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, στη Γ.Γ Δημόσιας Περιουσίας του ΥΠΟΙΚ ή είναι εθνικά κληροδοτήματα) ή μη κτίρια (μέσω προκήρυξης-διαγωνιστικής διαδικασίας);
·      Εν τέλει, για ποιο λόγο να νομιμοποιηθεί, μέσω της στέγασης υπηρεσιών στο κτίριο αυτό, μια σύμβαση για τη νομιμότητα της οποίας δεν έχουν ακόμα αποφανθεί οι εισαγγελικές αρχές;
Στο ανωτέρω πλαίσιο, η ΕΜΔΥΔΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
·      Καταγγέλλει τις μεθοδεύσεις της κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας των δύο Υπουργείων για την πλήρη αποδοχή της ζημιογόνας σύμβασης και τη συγκάλυψη των ευθυνών των προηγούμενων κυβερνήσεων και του ΤΑΙΠΕΔ. Επιπλέον, καταγγέλλει τη fast track διαδικασία μεταστέγασης των δύο Υπουργείων, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι επιπτώσεις στην ασφάλεια, στην υγεία και στη μετακίνηση εργαζομένων και επισκεπτών, ούτε οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή.
·      Συμπαραστέκεται στον αγώνα των εργαζομένων του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας και του Υπουργείου Οικονομικών, ενάντια στη μετεγκατάστασή τους στο κτίριο των πρώην Καπναποθηκών Κεράνη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου